Tuesday, November 27, 2007

Roles and Responsibility

I am almost 8 months married to Dy, and eversince the day I am married to him, I accepted my new role as a wife and so far I'm loving it..Orang kata berkahwin ni memang seronok, tp tanggungjawab yang dipikul oleh seorang isteri amat berat sekali. Dan kadangkala bila berbual-bual dengan rakan atau saudara mara yang telah berkahwin, sempat juga berkongsi tentang tanggungjawab dan so-called "pantang larang" seorang isteri kepada seorang suami..

Frankly, selepas berkahwin ni, banyak mengajar diri saya untuk lebih bersabar dan akan mengambil kira apa kata suami sebelum berbuat apa-apa. Itu antara sifat2 yang jarang ada pada saya, sewaktu kami bercinta dulu. Memandangkan both of us bekerja dan masih tinggal dengan my parents di Damansara, saya terasa banyak peranan saya telah diambil oleh Bibik dirumah. Memasak, mengemas rumah, lipat baju, etc.. semua tanggungjawab yang sepatutnya dipikul oleh seorang isteri. Namun, suami saya tidak pernah merungut. Semua tanggungjawab itu telah saya pikul semasa 3 bulan kami di London selepas kami berkahwin. Jadi kadangkala, ada jua terfikir, adakah saya seorang isteri yang bertanggungjawab? Have I done enough as a wife?

Jadi, bila ada saja peluang untuk saya berbuat sesuatu untuk hubby, pasti saya takkan lepaskan peluang.. Previously, sebelum hubby ada kereta, saya akan ambil dia dari HKL. You know the traffic from Glenmarie to HKL? It's almost a hour journey, yet I'm not complaning. Besides, itu ajelah masa yang ada untuk kami berbual2 dalam kereta. Bila dah sampai rumah nanti dah kepenatan. If my parents ada dinner kat luar, we'll take the opportunity untuk dinner together kat luar juga. That's how we appreciate the time cuz frankly, it's not easy being married to a doc. Mula-mula hubby mula kerja, mmg rasa stress, tambahan lagi sbb masa tuh baru je pregnant and I felt as if I was neglected. But that's the price I have to pay.. dan saya redha... Tapi skrg hubby dah tak perlukan saya amik dia lagi. His persona has replaced my role.

Few days ago, Dy ckp dia dah bosan pagi2 mkn toast. Sampaikan dia tak breakfast. I know, if he doesn't take his breakfast, he won't eat anything else until lunch. So, semalam, sehari suntuk saya berfikir, what should I prepare for him? Usually pagi2, Hubby akan bangun sendiri, prepare his breakfast and siap2 pegi kerja. Before dia pergi, dia akan kejut saya.. That's the routine everyday. My role here is to make sure semua roti, jem, susu sentiasa ada. Tapi since Dy dah komplen tak mao mkn roti lagi, pening juga nak memikirkan apa yang nak dimasak.. Yesterday, I went for groceries shopping @ TMC. I have a travelling cooker so I bought small pan, minyak , eggs and few stuff for breakfast. This morning, first time I woke up early and prepare french toast for him.




Our small pantry


French Toast. Cute kan dapo ni??

I'm not complaining that I have to sacrifice my 30 mins sleep just to make sure that I can feed my hubby's tummy. As long as he is happy, that will make me happy.

No comments: